Tuesday, February 21, 2012

PENGALAMAN BERSALIN.....

nak share sebab rasenye aku bersalin tak mcm cite2 yg aku slalu dgar dari pengalaman org len...diorg cite amat menakutkan aku...tpi pengalaman aku sgt sernok smpaikan aku rase ble dah bersalin tu aku leh bersalin lagi esok arinye...betape sernoknye bersalin...hahaha!...okeh! permulaan citenye....aku ambik cuti bersalin awal semggu dari tarikh due...bermula 08.10.2011 aku dah cuti dah...smpai je tarikh due aku msih x bersalin lagi...so start 18.10.2011 aku kne tiap2 ari gi klinik cek jntung baby... kalu gi klinik suami aku temankn...dia tkut tgah jln aku tbe2 nak bersalin klau aku gi klinik sorg2...so suami tercinta sntiasa la temankan ble gi klinik tiap2 ari tu...rase sgt2 disyngi lak...huhu! n yg bestnye ble lpas cek jntung baby kitorg berdua terus gi breakfast kat kdai....ade sehari tu siap berjln2 n bersiar2 kat pekan Teluk Intan lagi...best tul dpt jln2...hahaha! 21.10.2011 pagi gi cek jntung baby...pastu gi breakfast kat kdai n jln2 kat pekan...balik dari pekan aku ajak suami singgah ke hospital sebab nak melawat biras aku smbil bergosip2...biras aku ni 19.10.2011 msuk hospital sebb perutnye sakit...dia tgah pregnant 7 month....agak lme gak aku bergosip smpai suami aku call tanye ble nak blik...suami aku xleh msuk melwt sebb bukn waktu melawt mse tu...pastu trus blik rumah...pas mkn dlm kul 3 ptg aku pun tdo la jap...ngantuk....mse tgah sedap2 tdo tu tbe2 tdo tergnggu...perut sakit la plak....sakit jap pastu benti...mse tu kul 4 lbih...aku pun start kre la selang bpe minit...stengah jam pstu sakit tu dtg lagi...n trus rase kuar air n bsh lah kain aku...trus ati berdebar2 n dlm ati kate "nak bersalin dah aku ni"...ati berdebar2 n nak nangis...tpi relax2...teringan pengalaman org len kat tenet, sbelum gi hospital bek mndi dlu...nti x la segan ngan dktor sgt ble dah bersih bdn...aku pun gi mndi jap...kuar blik mandi trus bgitau mak mertua dlm keadaan sore nak nangis...mak mertua kau mse tu tgah nguli tpung nak wat donut...aku x fhm tul nape aku nak nangis ntah...hahaha! so mak mertua kau cam kelam kabut je...aku lak siap leh kemas2 beg n isi ape yg x msuk lagi dlm beg...sempat lagi tu...relax2 wlaupun mcm terketar2 suspen...suspen woo...hahaha! nsib aku bek sgt2 sebb pak mertua aku x gi kje lagi...dia gi kje besenye kul 6.00 petg...mse aku bgitau nak bersalin dah tu jam dah kul 5 lbih....klau lmbt kit spe lak nak anta aku...mau aku drive sndri...bertuah le mak mertua kau nak bgi...hahaha! pastu gi la hospital ngan pak mertua aku....dlm kete siap leh nyembang2 lagi ngan pak mertua aku...ate sakitnye x bpe sgt...hehehe...smpai kat "Dewan Bersalin" Hospital Teluk Intan, aku trus ke kaunter wat pendaftaran...aku sndri yg wat....almaklumlah x bpe sakit pun...pak mertua parking kete dlu...pastu pak mertua tlg dftarkan kat kecemasan....n then aku kne masuk dlm....tukar bju n kat dlm diorg cek la mcm2...ble cek jln, jln dah bukak 4cm...wau! cam x caye je...hahaha! trus kne masuk blik bersalin n tggu turn utk bersalin...mse baring tu bru la trase sakitnye....sakit yg leh dithn...aku relax je...sebb sakitnye jap sgt...x smpai 1 mnit aku rase...pastu ilang dlm bape mnit n ulang2 cmtu la....sbelah katil aku org cina...ble sakit dia cam mengerang2...aku lak bek je...x berbunyi lgsung...agknye dia x tahan ataupun sakit dia x sme mcm aku rase kot....pastu dia dah x thn kot dia mintak la dktor bagi ubat thn sakit....x lme pas tu dtg dktor pmpn, rasenye dktor melayu...dia bwk 2 pincagari...dia injek la cina sbelah aku tu...pastu dktor tu dtg kat aku n injek kat aku lak...eh? cam tau2 je aku nak penahan sakit...huhuhu! x yah mintk2 org bgi...best tul...x lme je pas diinjek tu, mate aku cam ngantuk sgt...mte terpejam celik pejam celik....sgt2 ngantuk...aku pun tdo la...tpi x lena...ble perut skit aku terjga dari tdo...ble ilang sakit, aku tdo blik....camtu la smpai 1 saat tu aku rase skit sgt perut...ble skit kali kedua aku bgitau kat nurse yg rase2nye ade dekat ngan aku...mate ngantuk sgt smpai x bpe nmpak org sekeliling...hahaha! pastu dgar diorg ckp "access" tul ke ntah ejaan aku...bantai la...n pastu dgar tirai ditarik....aku yg mamai2 ni tanye la kat org yg dekat ngan aku tu "Doktor, sy nak kne meneran ke ni?" org tu pun jwb "Eh...sy bukan dktor...sy nurse....a'ah, nak kne meneran la ni" hahaha! lwk2...x mcm org nak bersalin je yek...hahaha! pastu aku pun meneran la....mcm nak buang air besar tpi sembelit...tepat pkul 10.20 malam selmt la ank aku "Muhammad Adeeb Haziq bin Muhamad Shahrel" dilahirkan secara normal...cam x caye je wey....hahaha! Mse tgah dijahit, aku tanye nurse tu "leh x sy nak tdo?" nurse tu jwb "leh je...tdo la..." aku sgt mengantuk mse tu...tpi xleh tdo sebb rase sikit la sakit dijahit tu...ala...x sakit sgt pun...sikit sgt sakitnye....so, aku tggu je la smpai selesai segale....gtu la pengalamannye...sgt menyeronokkan....

No comments:

Post a Comment