Tuesday, March 11, 2014

Laksa penang

First time aku wat laksa penang ni...dh lme dh aku wat tpi bru skang nk update...sebb tertengok gmbrnye, baru teringt nk update... :) aku dgn husband aku memg suke sgt mkn laksa...tu psal la aku try wat laksa ni...saksikan gambrnye...

Bahan2nye :

1 kg ikan sardin
bwg besar 3 biji
cili kering 10 biji / sebyk mane korg suke
belacan sebesar duit 20 sen / sebyk mane yg korg suke
daun kesum 2 pkok
bunga kantan 2 kuntum
gula setengah sudu mkn
1 sudu kecik garam
1/2 sudu kecik ajinomoto
3 keping asam keping
setengah biji timun
sebiji bwg besar
6 biji limau kasturi
2 biji cili besar
sebungkus laksa

cara2nye :

1. rebus ikan sardin. lepas tu asingkan isi dgn tulang.
2. blender isi ikan dgn air rebusan ikan dan tapis.
3. blender tulang ikan dgn air rebusan ikan dan tapis.
4. blender bawang besar, cili kering dan belacan. masukkan dlm periuk. masukkan daun kesum, bunga kantan dan asam keping. kacau sampai mendidih.
5. masukkan ikan dan tulang yg dah ditapis tadi. masukkan garam, gula dan ajinomoto.
6. potong nipis2 bwg besar. potong kecik2 timun. belah 2 limau kasturi. hiris cili besar.
7. celur laksa.
8. siap!

No comments:

Post a Comment