Tuesday, May 6, 2014

Puding triffle strawberry

lame dah aku wat triffle strawberry ni.....mase tu berkobar-kobar nak wat...kbetulan en. suami beli strawberry yg byk kat kwn dia yg pegi ke cameroon highland...




so....bahan2nye ialah......
1 kotak swissroll strawberry (kek gulung strawberry)
1 kotak kristal jeli nona
1 tin air strawberry fanta (resepi asal guna buah buahan dlm tin...aku ni nak semua strawberry...hahaha)
1 tin susu cair
1 tin air
7 sudu besar gula
4 sudu besar tepung kastard
1 kotak whipping cream (nak mudah beli whipped cream je...x pyh nak putar2 or pkul2...sebb klau whipping cream ni terlebih pkul akan cair balik...)
buah strawberry


Cara2nye......

Mula-mula korang ptong2 kek tu nipis2 anggaran 1 inci / stengah inci....pastu susun kat dasar bekas...aku guna tupperware ni je...saje nak wat bekas kecik2 ni...so leh nak makan untuk sekali makan....sebb aku dgn husband aku n ank teruna kecik je yg nak mkn....

pastu korang tuangkan air strawberry kat kek tu smpai lembab smua kek...ketepikan....

pastu korang ambik periuk...masukkan susu cair, air dan gula....kacau....sambil tu korang bancuh tepung kastard dgn 1/2 tin air dlm bekas lain.....bila susu dah mendidih, kecikkan api...klau x kecikkan api nanti susu tu membuak2 melimpah....pastu masukkan tepung kastard yg korang bancuh dengan air tadi...kacau sehingga likat....tutup api dan ketepikan dulu untuk bagi sejuk sikit...


masak air panas mengikut sukatan kat kotak jelly tu hingga mendidih...masukkan jelly ke dlm air panas....tunggu hingga sejuk sikit tapi masih dlm keadaan cair ye korang....baru tuangkan sikit kat atas kek tadi....pastu susun buah strawberry...pastu tuang lagi jelly....biarkan jelly beku.....

Bila jelly dah beku, korang tuangkan kastard yg dah dimasak tadi....pastu biarkan sejuk....

bila kastard dah sejuk...pukul whipping cream...pkul smpai likat...bila dah likat terus stop pkul ye...klau pukul lebih2 nanti cair...so x jadi nanti krimnye.....letak whipping cream kat atas kastard tu...n hias dengan buah strawberry...sejukkan dalam peti ais jap...dah sejuk baru sedap mkn...

strawberry yg suami belikn ni msm sgt...so bile nk mkn triffle ni aku jirus dlu coklat cair atas triffle ni baru aku mkn...memang sedap sgt...aku sorang je habiskan 1 bekas ni...











ni lebihan jelly dan kastard....buah strawberry dgn whipping cream dah x ckup...hahaha!

ni yg aku jirus coklat kat ats tu...sedap sgt wey....

No comments:

Post a Comment