Monday, July 18, 2016

Puding trifle simple...again...n again...n again....

ok...lame dah tak update blog...and dah lame giler jugak tak up resepi2...kih3...

ari jumaat lepas ade mesyuarat pkg daerah...so kami pun pakat2 buat skali potluck jamuan raya pkg daerah. Ari isnin Pn. KD dah bagi tarikh mesyuarat...so...dari isnin sampai petg ari khamis tu aku memikior ape aku nk buat untuk potluck...

ate, jenuh memikior sebab teman ni tak tere memasok...kih3...

mule2 aku plan nak buat puding karamel...tapi plan bertukar last minit sebab ade kwn aku sorang ni merangkap customer Mylea aku yang setia, request puding trifle...so..aku tunaikan la permintaannye... :D

aku pun terus la petang khamis tu gi Giant beli bahan2...bahan2 ni untuk 28 bekas...

Bahan2nye ialah
4 sudu tepung kastad (bancuh dengan 1/2 cawan air)
2 kotak kristal jeli perisa strawberi brand nona
1 tin susu cair
1 tin air
1 tin buah peach
1/2 penutup esen vanila
swissroll kek sebyk dlm gmbr tu
6 sudu gula






mula2 aku buat kastad dulu sebb nanti leh sejukkan dulu sementara nak letak kek dlm bekas puding...
bancuh kastad dgn 1/2 cawan air


masukkan susu cair, 1 tin air, gula dan esen vanila..kacau...bile dah mendidih, masukkan bancuhan tepung kastad...kacau sentiasa sampai pekat...


ni masa susu mendidih...


ni masa dah masukkan kastad dan dah pekat...


potong kek dan masukkan dalam bekas macam ni...pastu ambik air buah peach tu basah2kan kek dlm bekas tu...




pastu kastad tadi panaskan sikit bagi tak berketul je...jgn panaskan sgt...panas sikit2 bagi cair sikit supaya senang nak masukkan dlm bekas...


pastu kira peach tadi cukup ke tak utk 28 bekas...klau x cukup ptong 2 yang mane besar2 untuk cukupkan 28 bekas ye...
pastu letak sebiji2 macam ni...



kemudian masak kristal jeli...cara masak ade di belakang kotak...masak skali 2 kotak ye...memang cukup2 untuk 28 bekas...pastu tunggu agar2 suam2 sikit...then tuang dalam bekas sampai menutupi buah peach tu...




tada!!! siap! masukkan dalam peti ais...sedap dimakan sejuk2...sonang yo kan?




















No comments:

Post a Comment